Monday, January 3, 2011

Bahan kimia yang terdapat dalam botol susu bayi

Salam...




Harini mama nak share info tentang bahan kimia yang terdapat dalam pembuatan botol susu baby. Bahan kimia tu namanye Bisphenol A atau dikenali juge sebagai BPA. Bahan ni banyak digunekan untuk membuat botol-botol plastik dan peralatan minuman dan makanan juga dari plastik.




Walaupon penggunaannye hanyalah sedikit sahaja, namun impaknye kepada tubuh manusia amatlah besar. Bahan tersebut boleh mempengaruhi organ-organ penting dalam tubuh manusia hingga menyebabkan penyakit jantung, kanser dan juga impontensi. Kanser payudara juga merupakan salah satu penyakit yang disebabkan oleh bahan ini.





Penggunaan BPA secara berleluasa terutama dalam pembuatan botol susu baby amatlah merisaukan. Populasi yang menggunakan botol susu adalah ramai dan penggunaannya juga mengambil masa paling singkat 3 tahun dan kadangkala mencecah sehingga 6 tahun. *Kalo anak-anak xmo berpisah dari botol susu sampai tadika*.





Kat TV pon banyak di war-warkan tentang bahaya BPA kepada tubuh manusia. Kalo bole kita pilih botol susu Anti BPA *BPA Free* yang semakin banyak dijual di pasaran. Contoh botol susu tu dari jenama Avent, MAM, NUK, Tommee Tippie dan memacam brand lagi...mama pon xingat. Setakat harini Aleesya gune MAM dan sesuai untuk baby yang transfer dari breasfeeding ke bottle sebab baby xkeliru sangat bila tukar.





Botol susu pon ada jangka hayatnye. Seeloknya kita ada botol susu yang banyak jadi jangka hayatnya lama sket. Kalo ada 5 botol susu, bole guna botol tu sampai 6 bulan. Tapi kalo ada sket je bilangan botol susu tu, cukup 3 bulan saje guna. Dikhuatiri bahan kimia yang kita sendiri tak nampak akan membahayakan anak kita yang maseh kecik.





Okie setakat ini saje...kalo ader info laen tentang botol susu mama akan hapdate kat next entri yek.





Papai!







6 comments:

Mawar Merah said...

Bgus info ni. Cian bb yg terminum BPA ni. Dgr2 ada juga yg guna botol susu dr kaca eh? Dok cari2 jugak utk kegunaan baby di masa akan dtg, tp xpnah jmp lg. (^.^)

ayeesha anna said...

huszaini : waalaikumusalam en. huszaini papakembar3. T.kaseh kerana meng invite tgk si kembar berkelah. da tengok dah ;)

ayeesha anna said...

MM: Ma aceh. Bole juge MM kalo nak gune botol kaca utk future baby. Masa diye blom pandai shampak2 botol tu bole gune...lepas diye dah pandai shampak botol kene gune botol plastik. Kat mothercare atau fb shop ada botol kaca (brand xingat) tapi ada cover kat luar diye. Cantek memacam kaler

Kelab Kembar Malaysia said...

kalau dapat join lagi meriah kan! :)

ayeesha anna said...

huszaini: tapiii...Aleesya xde kembar...mcmne nak cari sorang lagiii ^___^

Kelab Kembar Malaysia said...

ala tak semestinya kembar... :) boleh jer join!