Wednesday, January 12, 2011

Hidup ini, terlalu banyak perkara yang mengejutkan...

Camat pagi...harap2 pagi ni merupakan permulaan baek untuk seme memulakan tugas di opis, kantor, sopeng mall, dalam bas, dalam flight atau di mana2 tempat mencari rezeki juge. Semoga tugas itu bukan saje memberi sumber rezeki tapi tugas kita sebagai khalifah Allah juga di muka bumi ini.




Kenapa yea...harini mama teringat ramai orang yang tiada di sisi mama. Tak tau kenapa harini rasa sayu sangat mengingatkan mereka. Di tambah pula mama baca entri2 sedih rakan2 blogger mama, lagi tambah sayu pulak. Amat terkesan di hati mama ni kalo baca cite sesyedih ni. Owhhh mama ni amat sensitif orangnye. Xbole tengok orang laen syedih mama pon nak syedih sama.




Memang mama dari dulu camni. Memang hemo-hemo sket. Ape nak buat kan, manusia punye kekurangan dan kelebihan masing2. Harap2 ayah yayang dapat mengisi kekurangan mama dan begitu juga sebaliknya. Tapi tidak semestinya kita akan meneruskan kesilapan yang sama kan. Tentu akan memperbaikinya. Sebab itulah golongan Adam jadi peneraju rumahtangga. Kerana golongan Hawa dijadikan dari tulang rusuk yang bengkok. Kalau dibiarkan ianya akan terus bengkok, kalau cuba diluruskan ianya akan patah. Tapi lenturkannya dengan penuh bijaksana, kelembutan, kasih sayang, cara berhemah...nescaya akan memberi kesan yang baik.





Hidup ini memang terlalu banyak perkara yang mengejutkan. Itu seme mungkin dialami oleh seme orang. Begitu juga mama dan ayah juga. Pemergian orang tersayang untuk selama-lamanya itu amat susah untuk diterima pada dasarnya...tapi kita sebagai makhluk kerdil di muka bumi ini percaya pada qada' dan qadar...menerimanya dengan redha. Memang ianya perlukan masa. Masa akan mengubat hati yang sedih, masa juga akan mengaburkan kenangan sedikit demi sedikit. Tapi hati tak mungkin lupa untuk mengingati. Tiap saat, detik takkan pernah lupa wajah2 kesayangan itu.





Bila pemergian mereka...dunia ini masih tetap sama. KLCC tetap berdiri megah ditempatnya, Tasik Titiwangsa tempat Aleesya bermain masih meriah dengan pelawat2nye, sopeng mall Pavillion tetap berpusu2 dengan orang ramai....Tapi....

Dunia ini telah kehilangan beberapa orang yang mama sayangi. Yang mama sanjung, yang mama rindui tiap masa. Walau jauh mana mama pergi, walau kenderaan yang sepantas mana pon mama naiki takkan dapat menemukan mereka lagi. Mereka telah bersama dengan pencipta yang Maha Esa. Aman di sana. Mereka masih ada...cuma jasad mereka tidak lagi kita lihat.





Mama maseh ingat lagi...arwah kakak mama semasa hayatnya, sangat suke memasak. Selalu arwah masakkan makanan peberet mama tiap kali mama datang rumah arwah. Rumah kami dekat sangat, 5 menit je sampai. Apalagi kalo tak sambal ikan bilis petai, makanan peberet mama tu. Nanti kami akan bersembang macam2 topik tentang anak2 arwah. Arwah kakak mama ni menghidap kencing manis dan darah tinggi. Diye selalu cakap kat mama..."Dik, kalo akak dah takde nanti...tolong tengokkan anak2 akak yea...dorang dah takde sape2 lagi"....Masa tu mama cuma anggap itu perkara biasa je. Tak ambil pusing sangat sebab arwah kakak pon maseh muda. Takkan pergi secepat itu. Tapi, ajal maut, jodoh pertemuan adalah hak mutlak Allah. Bila Allah kata 'kun fa ya kun'...maka terjadilah. Di usia arwah kakak mama 37 tahun...diye telah pergi meninggalkan kami...juga 2 orang zuriatnye.





Zuriat kakak itu lah yang mengingatkan mama kepada arwah. Yang sulung persis wajah kakak, kelembutan dan sikapnya juga sama macam kakak. InsyaAllah mama masih melihat mereka...tapi mama memang tak dapat menggantikan tempat mu kakak. Mereka masih rindukan belaian mommy mereka. Mujur mereka telah dewasa...sorang 21 tahun sorang lagi 17 tahun. Sekarang ni mama dah takde adik beradik lain. Itu satu2nya kakak yang mama ada. Dialah segalanya.






Mama memang elakkan cite syedih2 ni, tapi kali ni terasa nak tulis juga apa yang mama rase harini. Sebab mama terkadang amek masa 2-3 hari untuk kembali ceria seperti biasa...sebab itulah tajuk entri mama seblom ni, 'Kisah ini...kisah kamu' khas untuk Aleesya telah mama hentikan publishing nye...sebab hidup mama diselubungi kesedihan bila flashback semula cite tu. Takpe la...satu hari Aleesya akan mengerti juga...bila satu hari nanti diye telah dewasa dan tahu segalanya.










Kita tidak ditakdirkan bertemu
Al-Fatihah untuk arwah Mak Long





Hati...bukan mudah diubati. Bertahun2 pun. Takkan berhenti mengingati saat2 manis bersama mereka. SELAMANYA. Moga roh mereka dicucuri rahmat. Al-Fatihah.




4 comments:

Mawar Merah said...

Mama, MM pun telah kehilangan arwah nenek MM. Arwah nenek je yg ambil berat psl MM, yg kesahkan perasaan MM. Dia la yg bela MM dr kecik. Kami mmg kamcing- mcm kwn, mcm mak n ank, tp sbenarnye kami nenek-cucu. Dh 2 thn nenek pulang ke rahmatullah. MM sunyi. Xde lg org yg btol2 amik brt pd MM. Sedih. mcm xcaye nenek dh xde. Rs mcm ada je lg kt pangkin rumahnye tu. Tp hakikatnye dh xde. =,(

Mamaleesya said...

MM...orang yang penah kehilangan je tau kan perasaannye bila dah xdpt jupe lg org tersayang. Macam mimpi je rasenye...tambah kalo macam MM dan nenek MM tu...dah macam mak sendiri. Lagi rapat. Takpe MM...ramai lagi yang akan take care MM...geng2 blogger pon mesti bagi semangat kat MM kalo MM sedih...asben pon sama. Take care yea

emy said...

stiap insn psti prnh mrasai "kehilangn"cma kta kna redha n pasrah d atas ktentuanya...wlaupn phit kna telan jua..jika teringt o terknang,bebanyk sdekahkn al-fatihah..smoga rohnya d tempatkn d kalangn org yg beriman..insyaallah..amin..p/s kiutnya alesya..

Mamaleesya said...

emy: ma aceh emy...ni yg shaaaayangg sgt kat emy ni. Bila la dpt jmp emy kan. Take care...

 

My Cutie Pie Story | Designed by www.rindastemplates.com | Layout by Digi Scrap Kits | Author by Mamaleesya :)