Tuesday, January 4, 2011

Tips Supaya Anak Mudah Makan

Salam...sehat ke? Mama okie je, semalam coti sehari jage si kecik yang lom baek demam, arini tengok diye dah sehat dah, cume   selesema diye je ader lagi.







Semalam dah cite tentang botol shushu kan...harini mama nak cite tentang makanan pulak. Nak bagi anak makan ni bukannye senang, bole berkejar satu rumah jadinye. Terutama kalo bagi makan nasik, cukup susah. Kalo cekelat ke, eskrem ke...mama pulak diye kejar.






Okie berikut tips-tips untuk memudahkan anak makan:-


~Berikan makanan yang sesuai mengikot umo bebudak. Kalo umo 6 bulan beri diye makan nestum atau bubur nasi + sayur blend. Kalo umo 8 bulan hingga 1 tahun bole bagi makanan yang dicincang. Bile dah umo setahun ke atas bole dikenalkan makanan keluarga. Supaya senang nanti bila dah besar diye dah kenal makanan dan latih juga diye makan buah + sayur. Ikotlah kreativiti mama-mama sume mendekoret kan makanan tu supaya nampak macam sedap je untuk dimakan :)




~Sebelum memulakan makan tu, jangan bagi diye nom shushu manyak sangat...nanti diye dah kekenyangan...dah tak lalu pulak diye nak makan.




~Makanan sampingan bole diberikan tapi jangan bagi banyak sangat antara jam makan tu. Makanan jangan terlampau manis atau masin, akan menyebabkan anak xde selera nak makan.




~Wujudkan suasana makan yang gembira, sambil diye maen2 pon bole bagi diye makan. Tunjukkan juge kaseh shayang kat anak anda. Mama & Papa pon makan la sekali supaya anak xrase keseorangan. Ajar diye baca doa makan dan selawat atau nyanyi-nyanyi sekali. Tentu seronok jadinye time makan tu untuk anak-anak anda.




~ Jika anak tetap xmo makan, periksa kat doktor kot-kot anak anda ader penyakit pape ke *manalah tau kan*. Atau bagi vitamin *ikut nasihat doktor* untuk tambah selera makan.




~Disiplinkan anak ikot waktu makan yang sesuai. Kalo ikot nasihat doktor yang pernah bagitau mama, waktu makan anak iyelah pada setiap 2 jam : pukul 8 pagi, 10 pagi, 12 tengahari, dan seterusnya. Sebab waktu-waktu tu memang waktu bebudak lapar. Kalo bagi diye makan mesti diye nak...*tu doktor cakap, keberkesanannye lom tau lagi kene test kat anak masing2*




~Sayuran ijau, sawi, bayam, brokoli, kentang...tu ejen2 penambah selera makan untuk kanak-kanak. Selaen tu sayuran tu memang berkhasiat untuk pertumbuhan kanak-kanak.




~Mase masak makanan untuk anak atau keluarga bace selawat untuk memohon berkat pada makanan tersebut. InsyaAllah semoga dapat membantu supaya anak-anak anda makan lebeh dari selalu yea...









Selamat menjamu selera sume kengkawan
Mamam manyaaaak manyak taw
*sekang musim ujan manyak nyamok, abes pipi Aleesya jadik makanan nyamok nakal*





 






6 comments:

Elin said...

thanks for d info..gud info :)

Mariana said...

wlcm dear :)

Zur@ZaRi said...

tq bg info...
tp alhamdulillah adam mudah bg makan n sgt selera=))

Mariana said...

wlcm zura...
mesti bambam pipi diye sbb suke makan :)

Mama Qiestina said...

waaaaaaaaah bagus nii..so far kan qies suke makan lauk telur ngan kicap jeee.camana lah nak jar dia suke sayurr eh?

buah so far dia sukeee.macam mama diaaa.alica berat dah brp kg?

Mariana said...

telur ngan kicap memang peberet budak2 kan...sayur bayam ngan brokoli pon bebudak suke jugak...hehe kene try test tu mama qies kalo diye xsuke sayur...buat brokoli celup tepung ke...goweng...mana tau diye soke. Macam makan keropok gituuu. Alica berat diye 9.5kg+ je...dak kecik tuh susah nak makan nasik...suke makan bubur :)

 

My Cutie Pie Story | Designed by www.rindastemplates.com | Layout by Digi Scrap Kits | Author by Mamaleesya :)