Friday, February 11, 2011

Mana lagi besh...Blog lelaki ke blog perempuan?

Salam Jumaat.



Kejap je kan dah Jumaat dah. Pejam celik, pejam celik je. Anak yang dulu kecik 2kg+ sekang dah besar dan semakin noti. Dulu kuat titon, sekang takmo titon-titon kalo jam blom menunjukkan ke angka doblas. Rutin harian yang agak meletihkan bagi ibu bekerja, tapi rasanya kalo tak keje lagi letih kot sebab berkejaran dengan anak yang kuat melasak. Namun, itulah gula-gula hati pengikat kasih sayang ayah dan mama.




Okie...berbalik kepada topik, memang manyaaaak amat belog kat mesia dan lain-lain negara jugak. Yu olz lagi suka baca belog yang penulisnya lelaki atau perempuan?



Belog Lelaki

Pendapat mama tentang belog lelaki. Besh! Cara penulisan mereka santai...pendapat mereka sempoi. Kalo mereka beri pendapat tentang sesuatu tu mesti ada sebabnya. Huraian yang baik. Gaya bahasa yang mudah difahami. Kalo nak beri contoh memang banyak la belog-belog lelaki yang mempunyai ciri-ciri tersebut.




Selain itu, mereka kalo marah pon...ader jugak meluahkan dalam belog. Ye, belog kan terapi. Tempat untuk kita meluah perasaan. Tak kisah la kan orang nak cakap apa atau bagi pendapat tentang belog kita. Kita bukan kenal pon mereka tu. Semenye hanya di alam maya. Kalo mereka kondem kita dalam belog pon takpe...itu tandanya belog kita ada pembacanya...kalo tak macamana derang tau cerita-cerita tentang kita? Dah tentu-tentu selalu jadi pembaca belog kita kan *atau jadi silent reader*. Walaupun kita tak baca belog mereka atau mereka memang takde belog.




Ada lagi satu belog yang mama suke. Berkenaan dengan art. Dia ni student Engineering tapi amat meminati art. Tapi mama dah tak ingat la address blog tu. Manyak sangat belog kat mesia ni. Kalo ader mama jumpa lagi nanti mama share kat sini. Sebab belog ni bagus, dia share kan link untuk download software, tutorial, gambar-gambar shantek dan memacam lagi lah.




Okie abes topik belog lelaki.





Belog perempuan

Belog femfuan senang je nak tau. Mesti kalernye pinky-pinky. Manyak pixca syomel-syomel. Fancy. Bole dibezakan. Biasanya belog lelaki latarbelakangnya plain dan berwarna hitam kebanyakannya. Kalo belog mama-mama pulak, lagi senang nak tau. For sure ader gambar baby atau famili.




Salah satu belog femfuan yang mama suke ialah raracandyfloss. Mama tak baca keseluruhan belog ni tapi mama rasa penulis ni adalah dari kalangan pelajar IT. Gaya penulisan dia juga sempoi dan amat syomel. Suke mama baca. Kalo belog intanurulfateha pon suke juga. Sebab die buat banyak tutorial. Visitor dia pon kebanyakannya yang nak tengok tutorial. Kiranye, lawatan sambil belajar la kalo pegi belog die ni.




Hurmmm...kalo berfesbuk kita kene tunggu frens kita update status dan gambar kan? Kalo derang tak hapdate pon buhsan jugak berfesbuk tu. Makanya...baik kita visit belog...selain dapat kawan, kita juga dapat macam-macam ilmu, pengalaman walaupun kita tak pergi tempat tu, dapat berita-berita terbaru...bukan saja kawan kat Mesia saje malah seluruh dunia.




Kalo kita memang feminat sesebuah belog tu, kita pasti tau gaya bahasa penulisannya. Kita juga rasa macam kita dah kenal lamaaaa je ngan die walaupun hakikatnya kita tak pernah jupe die langsung. Pastu kita juga berkongsi perasaan bersama-sama die walaupun die tak kenal pon sape kite. Kita juga dapat tengok flow penulisan die setiap hari. Mama merupakan pengikut belog hidup saje. Belog hidup tu maksudnya belog yang tuan umahnye selalu ader kat umah. Yakni selalu hapdate belog. At least 1 hari sekali mesti die hapdate belog. Kalo die dah bizi tak sempat hapdate tu biasanya jarang-jarang.



Buang mase ke baca belog orang? Tak la...kan seme tu terapi. Ader orang suke dengar lagu untuk terapi, ader pulak suke pegi tempat-tempat yang tenang, macam pulau ke, ader pulak yang suke bawak kete laju-laju. Tiap orang berbeza. Tidak ader seorang pon di dunia ini serupa kan? Jadi mama berterapi dengan cara berbelog dan membaca belog. Mama seorang yang pendiam dan suke bercakap melalui penulisan. Dalam penulisan memang mama banyak mengomel.





Orite abes sudah topik belog. Seperti biasa, aktiviti wajib tiap kali post entri ialah






Alica
Kita golek-golek duluuuu
Sambil baca belog



Pagi tadi masa mama tengah nak ambik baju dalam almari, Alica pegang sepasang baju mama. Mama cakap kat die...Alica dah besar nanti Alica bole pakai baju mama eaaa...


Alica jawab: Baju biyu *sambil pegang baju kurung mama kaler biru*


Sukeeee amat dengar die dah pandai sebut perkataan baru






Camat berwiken...
Tata!






No comments: