Saturday, December 23, 2017

Design bangunan unik dan misteri di Menara Mustapha Kamal

Pertama kali masuk ke dalam bangunan Menara Mustapha Kamal ni rasa macam seram2 gitu. Bila tengok ada pokok dalam parking lot tumbuh tinggi, bertingkek-tingkek terbayang cerita Jumanji.

Bila masuk lif pun sama juga, dengan pencahayaan yang agak suram, kemasan lantai bercorak batu bata memang nampak unik. Seolah-olah masuk ke dalam bangunan yang belum siap, terbengkalai dan usang. Tema yang ingin diketengahkan oleh Arkitek bangunan ini memang berjaya menggamit rasa ingin tahu kepada pengunjungnya.

Macam filem seram Korea kan?


Bila menjejakkan kaki ke dalam bangunan, nampak kehijauan pokok-pokok, amat menenangkan. Kiranya tema menghijaukan bumi 'green our earth' ada dalam ciri-ciri rekabentuk bangunan ni. Tak hairanlah kenapa Lisa Surihani dan Yusry memilih tempat ini dalam video perkahwinan mereka.


Ketenangan




Kemasan siling sengaja direka seolah-olah diplaster secara tidak sempurna


Saya sempat masuk ke dalam tandas wanita, tapi tak pula ambil gambar. Pencahayaan yang suram sekali lagi menyebabkan saya seram bercampur kagum. Rekaan sinki seolah kolam mandi kecil, mengimbas kembali nostalgia tandas di kampung. Ditambah pula apabila berpaling ke belakang...ada cermin besar, memang masa tu nak berpaling ke belakang pun fikir 2-3 kali jugak la :O 


Bahagian ni pun menarik juga. Meja dari kayu, sofa dawai dan buaian, unik! 



Berseni kan gambar ni?
Siap berlumut lagi. 


Arkitek sangat kreatif dan berani dalam menghasilkan rekaan bangunan yang hanya nampak seperti batu bata. Nampak tidak menarik pada awalnya tetapi berjaya membuat hati pengunjung ingin menerokai dan mengunjungi lagi tempat ini. Superb, mysterious and unique design! 

3 comments:

Fatin Shahrizam said...

Nampak sunyi jeaa. Seram jugak heee ^^'

Fatin follow sini, salam dari https://fatinshahrizam.blogspot.my/

ariazir said...

Saya kerja berhampiran dengan bangunan ni. Selalu lunch dekat situ and lepas lunch lepak2 sekejap dekat bangku kat banyak pokok tu. Mmg suasana best.

Radhia Razali said...

owh..sini ke tempat shooting lisa & yusry..memang cantikla deco nye..seram pun ada jugak..sebab macam tak ramai orang ada di situ..hehe