Monday, January 1, 2018

Genggam bara api biar sampai jadi arang

Assalamualaikum

Di hari pertama 2018, syukur...syukur...syukur ke hadrat Ilahi. Masih diberi peluang melihat keindahan alam, kedamaian bumi Malaysia, gelak tawa anak-anak, suara ibu dan suami. Kata orang tidak semua yang kita inginkan kita akan dapat. Tapi kalau kita usaha, takdir pun tidak mustahil boleh diubah.

Mungkin agak janggal untuk menulis setelah sekian lama meninggalkan dunia blogging. Mungkin gaya bahasa dan penulisan juga berbeza dari sebelum ini. Ye, masa dan pengalaman mematangkan kita. 

Perjalanan hidup sebagai staff, mama dan part time student amat memenatkan. Kalau diblogkan mungkin boleh dijadikan rujukan kepada sesiapa yang ingin sambung part time study sambil bekerja. InsyaAllah, entri akan datang akan menyusul.

2017 tahun yang paling struggle namun pengakhirannya menggembirakan. Tiap-tiap hari tidur pukul 3 pagi nak siapkan thesis, esok pergi kerja...siapkan kerja pula. Ada masa balik pukul 4 pagi juga siapkan kerja office. Memang letih. Anak-anak juga perlu perhatian.

Kepada bakal part time student, anda perlu bersemangat kental, sebab stress...memang sangat-sangat stress kerja sambil belajar. Kuatkan semangat. Bak kata orang tua-tua, genggam bara api biar sampai jadi arang.

Bukan study namanya kalau tiada air mata. Bukan senang...nampak je mudah. Memang banyak kali rasa nak berhenti, give up! Tapi...mungkin Allah kata, teruskan. Allah masih mengizinkan. Sesungguhnya sesuatu itu berlaku hanya dengan izin Allah. Terima kasih Allah.




Alhamdulillah
29.10.2017 UTM Konvokesyen

2 comments:

YB Shehan said...

Tahniah dear.. not easy nak studi..

Radhia Razali said...

Semoga sis dapat tamatkan studi sis dengan jayanya