Wednesday, April 3, 2019

Belajar kecewa itu penting

Assalamualaikum...

Mungkin tajuk entri ni pernah saya buat sebelum ini. Tiba-tiba terfikir nak buat sambungannya. Ye, BELAJAR KECEWA ITU PENTING... Kita sering inginkan bahagia, tapi kita tak pernah fikir nak dapat bahagia itu bukan mudah. Macam-macam rintangan, halangan yang menagih pengorbanan yang bukan sedikit.

Kita selalu berharap, semua yang kita lakukan dipermudahkan-Nya tanpa kita fikirkan takkan ada satu pun yang kita dapat belajar kalau semua benda kita nak dapatkan dengan mudah. Seringkali kita mengeluh lalu membiarkan diri hidup dalam kesedihan. Tanpa kita tanya kenapa? mengapa Tuhan bagi kita ujian sesusah ini?

Putus asa...ye putus asa jalan terakhir dalam hidup kita. Kita berhenti berharap, sampai satu tahap kita dah taknak apa-apa lagi. Kita biarkan semua berlalu, dah taknak fikir lagi. Cukup! Cukup segala derita ni! Itu kata hati kita. Tapi...tahukah kita bahawa BELAJAR KECEWA ITU PENTING...supaya kita akan lebih menghargai apa yang akan kita miliki di masa akan datang. Supaya kita belajar dari kesilapan kita di masa lalu. Supaya kita bersyukur kerana kita pernah jatuh tersungkur, lalu bangun kembali.

Waktu itu kita akan sangat-sangat teringin berterima kasih kepada orang-orang yg hadir di masa lalu kita. Kalau boleh nak cakap "Kalau bukan kerana awak buat saya kecewa, saya tak akan jumpa dia. Ye...dia yang melengkapkan hidup saya sekarang. Dia yang ubatkan hati saya hingga saya mampu meneruskan hidup dengan senyuman".

Hidup...takkan pernah sunyi dari ujian. Kita yang terlalu cepat mengalah dalam hidup tanpa menyedari yang setiap apa yang berlaku pasti ada sebabnya.

Allah is the best planner.

2 comments:

Abg Tough said...

ALLAH IS A GOOD PLANNER.I QUOTED THIS IS THE BEST WORDS..

Mamaleesya said...

The best words to describe fate