Friday, September 4, 2020

Pengalaman Work From Home dengan anak kecil

Assalamualaikum semua...


Zaman pandemik yang agak mencabar ni memerlukan pengorbanan yang bukan sedikit. Beberapa bulan lepas semasa awal-awal PKP dijalankan semua orang bersorak gembira sebab boleh bekerja dari rumah. Awalnya memang agak seronok sebab boleh meluangkan masa dengan anak-anak, tetapi bila PKP disambung sehingga sebulan maka bermulalah episod emosi para ibu-ibu di rumah. Bukan saja terpaksa bekerja dari rumah, bahkan sekaligus terpaksa menguruskan anak-anak dalam masa yang sama. 


Cabaran Work From Home adalah anak-anak kecil akan meragam inginkan perhatian, sedangkan para ibu perlu menyelesaikan tugasan on time seperti yang diminta oleh majikan. Selain tu, environment pun memainkan peranan juga. Tugas susah nak disiapkan secara teratur sebab di rumah tak ada meja untuk bekerja, internet pun slow. Jadi produktiviti kerja tu agak lambat dan kadangkala kita terpaksa stay up di malam hari untuk menyiapkan kerja-kerja office selepas anak-anak tidur.


Makanya, macamana nak buat anak-anak entertained sementara mama boleh buat keje-keje office tu? Marilah kita tengok aktiviti anak-anak semasa PKP while mama work from home.


.


.

.


 Ajak anak-anak yang besar bermain dengan baby. Bila dia leka, mama cepat-cepat siapkan apa yang patut. Selain menghiburkan, anak-anak dapat develop skills diorang jaga adik



Hayder paling suka kena agah dengan patung Minions ni, mengekek dia gelak.





 Tok-tok-tok...ada orang tak? Shaye nak tolong mama buat koje. Pleaseee buka pintu ;P




Future Engineer mama tengah kira apa tuu? Ish, ish, ish...abes calculator mama dia buat main



Walaupun agak leceh Work From Home tapi mama enjoy je dapat bekerja sambil layan anak-anak. Bila lagi kan nak jadi suri rumah sepenuh masa? Masa PKP 2 bulan tu je la boleh. Sekarang dah kena bekerja full day dan dah tak boleh Work From Home, tiba-tiba rasa rindu pulak momen-momen ni.


Apa-apa pun mama bersyukur kerana diberikan masa untuk bersama anak-anak walaupun dalam tempoh PKP yang singkat itu. Syukur, syukur, syukur Allah beri nikmat.



3 comments:

Hans Hanis said...

alhamdulillah
ada hikmah juga kan
ada masa berkualiti bersama si kecil yang comel :)

Maria said...

Saya juga suka work from home walaupun kena kerja lepas anak tidur

Cik Puan Ena said...

Memang mencabar kan. Lagi2 ada anak kecik huhu